LOKALERNA

Bikupans charmiga lokaler består av flera rum och inbjuder till lek, lärande, samtal och kanske lite bus.

Barnen kan vara kreativa, mitt i lärande eller sitta i soffan med en bok i lugn och ro. Allt kan hända.

Vi jobbar mycket våra tillgängliga lärmiljöer, vi är lyhörda för barnens intresse och behov hela tiden. Genom barnen utvecklas även vi hela tiden. De bästa pedagogerna är barn som får vara…

Förskolans gård är stor och tryggt inhängnad med eget grillhus, pedagogiskt uterum, gungor, rutschkana, sandlek, bollek, utekök och en stor kulle, vilket kan vara den bästa pulkabacken på vintern, en kulle kan bli Torsburgen, en dinosaurie eller en vulkan. Man vet aldrig!

På sommaren odlar vi grönsaker och kryddor i vår köksträdgård. Man kan fundera på hur ett frö kan bli en gurka. Är det inte magiskt?

Vi har vår fantastiska lådcykel (snyggast på hela Gotland om du frågar rektor Carina) som kan lasta både barn och god matsäck. Då kan vi ta oss lite snabbare till våra tillhåll runt om i Ljugarn för att upptäcka stenar, sand, skogen, hus och allt annat som ger oss diskussionsämnen för spännande samtal om samhällskunskap, historia, matematik, alltid språkträning, naturkunskap (Gotland bildades redan under silurtiden vilket är så häpnadsväckande så att bara barn kan förstå det!)

Vi har även gångavstånd till många olika naturtyper, där skogen, "miniraukarna" och havet är barnens favoritställen. Hela Ljugarn är en enda stor lekplats med oändliga möjligheter att utforska och samtala om.